Barcelona - Nice 2006

~GE50.jpg (73339 bytes)

Årets sykkeltur gikk til Barcelona den 6.okober. Vi ankom ganske sent på ettermiddagen, og hadde derfor bestilt hotell i nærheten av flyplassen. Etter å ha etablert oss på hotellet gikk turen inn til Barcelona for å oppleve litt av byen.
1.dag. Barcelona – Blanes
IMG_0101.jpg (337754 bytes) Vi startet syklinga ca 09:30, og hadde bestemt oss for å prøve å unngå sentrum av Barcelona. GPS viste en grei rute lang havneområdet. Først havnet vi nesten inn på motorveien som går langs kysten. Vi måtte snu på innkjøringsveien og sykle mot trafikken. Vi møtte selvfølgelig en politibil, og de så ikke akkurat fornøyd ut med vårt valg. Kanskje alarmen gikk allerede da.
Eneste mulighet var da å sykle igjennom havneområdet, men det var inngjerdet. Vi spurte likevel om det gikk å sykle igjennom og ut på andre siden. Vi ble vinket inn og fortsatte fornøyd videre. Etter en kort stund stoppet en bilist oss og sa at vi ikke hadde lov til å sykle der. Han lovet å ta kontakt med politiet slik at vi kunne slippe igjennom. Vi fortsatte videre, men ble ganske raskt innhentet av ”onkel” politi på motorsykkel med ulende sirener. Frano politi var ikke av den myke typen så vi forsto raskt at en diskusjon om rutevalget var nytteløst. Vi snudde og syklet til Barcelona sentrum. Vår første ”snarvei” !!.
Turen gikk fint videre gjennom Barcelona, men ved 13:00 hadde vi ikke kommet oss lengre en 30 km . Der går tregt gjennom storbyer med mye trafikk og trafikklys.
Kysten nord for BacelonaIMG_0131.jpg (285987 bytes) Vel ute fulgte vi kysten opp til Blanes i solskinn og ca 22 grader. Flatt område. Motvind. Distanse 110 km
2.dag. Blanes – Roses
Costa Brava: Dag 2 startet overskyet med litt yr, men bra temperatur. Landskapet endret karakter til mer kupert  fram til Palamos med fine små bukter og flotte strender. Resten av strekket fram til Roses er mindre kupert, men fremdeles en flott naturopplevelse. På spansk side var det ikke mye sykkelstier, men billisten tok godt hensyn til oss, og det var som regel et bra felt utenfor hvit streken til å sykle på. Ankom Roses i 19:30 tiden etter mye motvind på strekningen.
3.dag. Roses – Barcares
IMG_0157.jpg (274781 bytes) Ut fra Roses startet turen med relativt lett sykling. Vi unngikk fjellområdet nordøst for Roses, tiltross for at det skal være et flott landskap. Området var bl.a. anbefalt i SAS sitt magasin. Området er veldig kupert og vi var nødt til å gjøre prioritering. Med bil ville jeg garantert tatt veien innom. I Vilajuiga startet likevel stigningen over til Llanca. Været var relativt greit frem til vi startet på de virkelige stigningen fra Colera over til Porlbou, og med høyden kom regnet. Vi hadde en stopp i Porlbou i vente på bedre vær, men da må vi visst ha ventet lenge. Byen har en spesiell beliggenhet mellom bratte fjell. Området kom ikke helt til sin rett pga regnet, men er sikkert flott i bedre vær. Vi startet på bakkene opp mot den fransk grensen som er bare 3 km fra Porlbou. På fransk side fins det mye flotte sykkel veier og stier. Det er tydelig at de har satset mye på sykkelturisme. Fra Port Vendres flatet terrenget ut igjen, og vi hadde relativ lett sykling fram til Barcares, tiltross for motvind.  Turen Barcelona – Nice ble bestemt ut fra antatt vindretning, men der bommet jeg stygt.

4.dag. Barcares – Sete
IMG_0174.jpg (145258 bytes) Dagen startet overskyet og vi hadde en del regn. Temperaturen på morgenen lå rundt 15 grader, men steg ut over dagen til rundt 20 grader. Terrenget mellom Baracares og Sete er stort sett helt flatt. Det fins flotte strender i området, men pga av været hadde ikke bading vært noe tema.
IMG_2119.jpg (293535 bytes) Flotte allé langs kanalene på veien til Sete.
IMG_0178.jpg (235916 bytes) Sykkel stien i Frankrike går mange plasser helt uforstyrret fra annen trafikk.
5.dag. Sete – Arles
IMG_0306.jpg (241449 bytes) Fra Sete fulgte vi kanalene oppover langs kysten. Helt flatt område men i La Grande Motte dro vi innover i landet. Været holdt seg stabilt, overskyet og perioder med regn, men behagelig temperatur. Ankom Arles rundt kl 19:00. Brukte litt tid på å finne hotell, men fant et trivelig hotell i sentrum,
IMG_0565.jpg (41633 bytes) Pelikaner på veien til Arles.
IMG_0218.1.jpg (177820 bytes) Strekk på beina.
6.dag. Arles – La Ciotat
IMG_0287.jpg (228750 bytes)

Tunnel-Frankrike.jpg (59145 bytes)

IMG_0615.jpg (171343 bytes)

Fra Arles dro vi gjennom de ytre delene av Camargue. Hadde vi hatt bedre tid hadde vi syklet på roligere veier lengre vest ned til Saintes Maries de la Mer. Veien som ble valgt var en firefelts vei. Mye støy og tungtransport, men billistene tar hensyn til sykelister, i motsetning til i Norge (Narvik). De venter tålmodig bak til det er forsvarlig å kjøre forbi, og det er ingen som fløyter, viser fingeren og prøver å presse oss av veien. Her har norske billister mye å lære.
Vi fikk en punktering midt inne i området, og ble snart klar over mengden mygg som finnes der. Skifting av slange gikk raskt!! I Martigues tittet solen fram igjen etter 4 dager. Vi fortsatte videre etter en kort pause sørøst over mot Marseille. Byen ligger omkranset av fjell, og etter en kort lunsje i havneområdet satte vi kursen mot La Ciotat. La Ciotat var enda en fin fransk by, men uten unntak bar feriebyene preg av vi var utenom sesongen.
7.dag. La Ciotat – Saint Tropez
IMG_0314.jpg (217929 bytes)

Strekningen fra La Ciotat til St. Tropez er  topografisk variert og med en flott natur. Solen var med oss igjen og vi hadde en flott naturopplevelse langs klippe kysten. Vi måtte lete litt for finne en plass å bo som ikke var alt for dyr i St. Tropez . Vi spurte en person om han viste om noen billige hoteller, men han mente at stranden var mest egnet for oss. Jeg er litt usikker på hva han egentlig la i det….
Prisnivået her er betydelig høyere, enn de mindre kjente plassene, og i etterkant kunne vi med fordel ha stoppet et annet sted som var minst like fint. Likevel var det greit å ha sett jet-set plassen St. Tropez der søk rike konkurrerer om å overgå hverandre i dyre båter og biler. Tanken slo meg at de kanskje ikke er noe lykkeligere, enn 4 nordboere på sykkeltur på franske riviera.
8.dag. Saint Tropez – Nice
IMG_0326.jpg (304316 bytes) Etter et kort besøk i havnen i Saint Tropez  med avfotografering ved ”jollene” satt vi kursen mot Nice. Fjellformasjonene varierte fra ulike grå farger til rust rødt og veien går helt ut på klippene. Etter min mening var dette området sammen med Porlbou området det fineste på hele turen.
IMG_2172.jpg (137439 bytes)

IMG_0336.jpg (439191 bytes)

IMG_2173.jpg (210963 bytes)
Flott landskap vest for Cannes
IMG_2178.jpg (139880 bytes)

BT's neste investering?
Med en slik i trossa på Holmen skulle selv han få utgiftene til å strekke til.

IMG_2167.jpg (233077 bytes) Hvilepause
IMG_0313.jpg (1746630 bytes)

Arne med fransk venninne!!

IMG_2186.jpg (203763 bytes) På vei inn mot Nice
9.dag. Nice – Monaco – Ventimiglia
IMG_0411.jpg (414428 bytes)

Vi skulle ha hvile dag i Nice, men bestemte oss for å ta en tur til Monaco og over grensen til Italia. Vi endte opp i Ventimiglia, hvor vi hadde en flott lunsj. Hvile dagen endte opp med 90 km sykling.
IMG_0430.jpg (291120 bytes) På grensen mellom Frankrike og Italia
IMG_0387.jpg (264322 bytes) På Hotell La Geneve. Navnet hørtes lovende ut, standarden sto ikke helt i stil. Området tilsa at vi burde ta med syklene inn på hotellrommet, og gulvet var så skjevt at jeg trynet tilbake i senga da jeg sto opp om morgen.
Hjemreisedagen
IMG_0449.jpg (292835 bytes)

Etter en tur på byen i Nice, på fortvilt letting etter en sykkelbutikk, ga vi opp og dro på stranden i stedet. Temperaturen i vannet så sent på året, er rundt 22-25 grader. Vi hadde et forfriskende bad og litt soling, før turen gikk mot flyplassen. Det er sykkel sti helle veien ut til flyplassen. Flyplassen ligger kun 7- 8 km fra sentrum.