Oppdatert 22.11.2018

 

I 1991 ble jeg (Harald Mevåg) for første gang introdusert for touring sykling. Første tur gikk til Skottland sammen med Gøran Zettervall  som har drevet med touring sykling i en årrekke. Siden har vi vært på tur ca en gang i året. Vanligvis reiser vi på torsdag/fredag og er tilbake påfølgende søndag. Av familiære og jobbmessige årsaker har det vært mest praktisk.

Andre deltakere: Tommen Hveding , Ståle Andersen. Bjørn Tore Holtet . Arne Kirkerud

Gørans Blog:  http://goeranz.blogspot.com/

Reisetips:
Vi har alltid benyttet oss av rutefly. Dette fungerer bra, og vi er ikke avhengige av å reise 7 eller 14 dager. Syklene har enkelte ganger fått noe røff behandling. Det fins hardplast kofferter som flyselskapene helst ser at vi bruker, men det er ikke praktisk å ha med seg. Vi pakker syklene inn i plastposer. (SAS og Norwegian har noen som er rimelig solide) Disse posene dekker bakhjul og krank. Dessuten bør bakre gireskifter beskyttes mot støt under transport. Man kan benytte en plastboks som tilpasses rammen slik at det ligger an mot hjul og dekker hele bakre gir system. Videre slippes luften ut av dekkene, styret vendes og pedaler tas av.

Fram til 2006 fikk vi sykkelen gratis med så lenge vi holder oss innen for vektbegrensningene, men sjekk med valgt flyselskap før du bestiller. Hold dere langt unna Lufthansa! DE tar 500 dollar turretur!! For å si det enkelt. De ønsker ikke sykelister. Sjekk også hvem som i realiteten flyr strekket. Vi bestilte Air Canada, men det viste seg at det var Lufthansa som fløy strekket på returen, og da blir det Lufthansa pris. Du må også informere både flyselskap og flybusselskapet i forkant av reisen at du ønsker å ha med sykkel og evt. med flybuss til flyplassen. Det er nemlig ikke en selvfølge at det er plass til syklene verken på fly eller buss.

En del sykkelfabrikanter produserer rene touring sykler. Prisene på disse syklene ligger fra 10000,- og oppover. Det viktigste er at sykkelen er riktig tilpasset. Det fins andre billigere sykler som helt sikker er godt egnet, men det er gunstig at syklene tåler en del vekt og at de har feste for front og bak bærer.

http://www.koga.com/
http://www.trekbikes.com/
http://www.cannondale.com/
http://www.dawescycles.com/ 
http://ortlieb.com/en

Å pakke lett er en kunst. Vekten på bagasjen bør ikke overstige.15 kilo. Vi klarer oss med ca 11 kg . For enkelte vil nok vår pakkeliste virke temmelig spartansk, men det er ikke gøy med en for tungt lastet sykkel. I tillegg til alt utstyret må man proviantere mat og drikke. Det kan utgjøre en del kg, hvis man sykler i ubebodde områder. All bagasje pakkes i plastposer for å beskytte mot regn, hvis man ikke har vanntette vesker (Ortlieb). Selv om mange sykkelveskene har regnovertrekk, har vannet en egen evne til trenge inn over alt. Vi fordeler bagasjen jevnt på sykkelen ved bruk av både styreveske, front og bak vesker.

Turene har variert fra 400 til over 2000 km .  De senere år har det ligget på rundt 1000 km, og på 8-9 dagers sykling er det kanskje noe i overkant. Vi starter syklinga ca 08:30 på morgen er ofte ikke framme før 18:30 på kveldene. Gjennomsnittsfarten er fra 18- 25 km/h . Ut fra våre forutsetninger bør derfor ikke en dags etappe overstige 100 km .  Er topografien mye opp og ned bør dags etappen reduseres, og det samme gjelder for mye motvind. Hver enkelt må finne den distansen som passer dem, og legge opp turen etter den som er i dårligst form. Vi prøver å planlegge turene noe i forkant. I de senere år har det blitt mye letter å fly til en destinasjon og tilbake fra en annen. Det kan være greit å vite hvor langt man må sykle sånn ca pr dag for å nå fra A til B. Men det fins alltid et tog, selv om terskelen for å bruke det er høy. Dessuten er det greit å være klar over at en noen tog ikke tar sykler, og der de tar sykler, kan de det være begrensninger på antall sykler pr tog. Nesten alle plasser vi har vært er det uansett begrensninger i rushtrafikken morgen og ettermiddag. Minimum en hvile dag i løpet av turen er også greit å legge inn i planleggingen.

Det er viktig å innta nok mat og drikke, når etappene blir lengre enn 4-5 mil pr dagen. En grei huskeregel er at man spiser før man blir sulten, og drikker før man blir tørst. Hvis man først går tom er det vanskelig å hente seg inn igjen i løpet av dagen. Vi holder oss til vanlig mat og drikker vann og juice underveis.

Vi ordner sjelden med hotell for vi ankommer stedet vi skal overnatte. Det har aldri bydd på problemer, men så reiser vi som regel utenfor høysesongen.

I de senere år har vi begynt å navigere ved hjelp av GPS, men et godt kart gjør også jobben. Bruker man GPS må man ikke glemme at det fremdeles fins vei skilting!! Det er nemlig ikke alltid at korteste vei på kartet, er korteste vei i tid. Dessuten kan man jo lure på om de med GPS får samme naturopplevelse som de uten!!

Å lese seg opp i forkant av en sykkeltur, gir større utbytte av turen. Det fins masse litteratur på nett. Jeg velger vanligvis Lonely Planet sine bøker, hvis de fins om aktuelt reisemål. Lonely Planet utgir også rene sykkel reisehåndbøker. Ellers fins ellers en rekke andre bøker som omhandler touring sykling.

http://www.lonelyplanet.com/
http://www.amazon.co.uk/