Ireland 1992

Ireland-map.jpg (100200 byte)

1992 Irland i april
motwind.jpg Vi startet vår reise til Irland med 26 timers togtur Narvik-Malmø, hvor vi besøkte noen venner før vi dro over til Irland med fly fra Kastrup. Vi har lært i ettertid at reiserute og framkomstmiddel må effektiviseres for å få mer sykling ut av turen. Vi ankom omsider Irland, og startet turen over til vestkysten. Etter noe feilnavigering, ca 4 mil rett nordover i stedet før vestover, kom vi oss på rett vei. Irland bød på alle væretyper på samme dag, vekslende fra sol til striregn i korte intervaller. Men det jeg husker best er motvinden! Vi klarte 10 mil på 10 timer, og brukte ikke mer, enn de 2-3 laveste girene.

På pub i Mullingar
Mullingar.jpg Fredag kl 11:00 passerte vi Mullingar. Vi tok en pause for å etterfylle drivstoff på en av de lokale pubene. Trivelige folk, men vi hadde store problemer med å forstå hva enkelte sa. Problemene skyltes ikke dialekten, men mer at enkelte hadde konsumert for mye for tidlig. Stor arbeidsledighet har sannsynligvis skylden.

Inishmore
stein.jpg På turen overnattet vi en by som heter Athlone. Fin by som kan anbefales. Etter 3 dagers sykling i ekstrem motvind var vi endelig fremme i Galway. Tok inn på B&B, med pub i 1.etagen. Neste dag dro vi til The Aran Islands utenfor Galway. Inishmore er den største av disse øyene, og ligger vakkert til med klipper på 90-100 meter langs hele vestsiden. Av andre severdigheter fins det to forhistoriske fort på øye, 3000-4000 år gamle. Et av dem heter Dun Aonghus og ligger helt ut på stupkanten. Med innganger på ca en meter klaring ute på stupkanten, er den ikke spesielt barnevennlig!!

På stupkanten
Copy of på kanten.jpg (47860 bytes) Gøran står fremme på stupkanten i storm motvind. Ca 90 meter lengre ned kokker havet, og sjøsprøyten slår opp over kanten.

Offroad?
atter stein.jpg Vi syklet der vi hadde mulighet på øya, men med sykler som egner seg dårlig til offroad, måtte vi la dem stå, og ta føttene til hjelp. Landskapet på Inishmore bærer preg av at det er værhardt, men så er det ingenting som tar i mot for storhavet. Vi tilbrakte to dager på øya, før vi dro tilbake til Galway og Dublin. Irland ga mersmak pga av trivelige folk, flott og variert natur og lav biltetthet. Hit skulle vi tilbake!!