Italia 2004

Toscana-Map.jpg (92849 byte)

Toscana 07-19.11. 2004
7B.jpg (42246 byte)

Å navigere ut fra Fiumicino Flyplass bød på en del problemer. Selv med gode kartlesere (?) og GPS, hadde vi x antall runder rundt i området, før vi fant veien nordover. GPS kartet hadde ikke alle veiene som var i området. Vei merkingen i Italia var en utfordring!! Første dag syklet vi ca 6 mil, før det begynte å bli mørkt.
Dag 2 syklet vi vel 14 mil i god medvind og endte opp i en Grosseto

Elba

42B.jpg (36307 byte)

Fra Grosseto dro vi videre til Elba. Båten fra fastlandet til Elba tar ca 1 time. Kostnad er ca 15 € for en person med sykkel.
Vi bestemte oss for å ta en "hvile" dag på Elba for å få sett Napoleon's bosted og øya. Vi startet tidlig om morgenen for å rekke rundt øya. Vi hadde litt problemer med å finne ut av byen.
Av bilde går det tydelig frem at reisefølget er noe forvirret over hva som er riktig vei valg.
Pittoresk landskap

64B.jpg (54889 byte)

Elba var en positiv overraskelse. med sitt kuperte landskap og idylliske bukter. Turen rundt store deler av øya utgjorde ca 9 mil.
Ytersiden av Elba
80B.jpg (55873 byte) Bjørn Tore ved en av de mange buktene rundt på øya.
Morgen sol over Elba
95B.jpg (28552 byte) Vi forlot Elba tidlig om morgenen for å rekke frem til Pisa i løpet av dagen. For å unngå A12 valgte vi ta en liten "snarvei" som ikke var merket på kartet. (tiltross for at vi ble frarådet på det sterkeste av lokalbefolkningen.) Vi havnet dermed ut på en grusvei som i beste fall kan kalles skogsvei. "Snarveien" medførte et par timers ekstra sykling og en punktering.
Pisa

107B.jpg (38585 byte)

Ankom Pisa i det ble mørkt, men navigerte oss rett til hotellet takket være GPS'en. Nesten morgen dro vi for å se på Det Skjeve Tårn i Pisa. Turen videre til Firenze ble delvis fuktig og kald. På høsten er tempen lavere innenlands, enn ute ved kysten. Dessuten var det et forrykende uvær lengre nord som vi heldigvis unngikk.
Firenze
137B.jpg (37122 byte) Broen Ponte Vecchio over elva Arno.
I Firenze hadde vi også en hvile dag. Vi lot syklene stå og spaserte rundt i den vakre byen.
Domkirken og Babtisteriet

139B.jpg (35395 byte)

Utsikt fra Piazzale Michelangelo over Firenze.
Neste dag startet med en ny "Snarvei" ut av Firenze som endte med at vi etter 10 km endte opp i Firenze igjen. Vi klarte etterhvert å finne SS222 og siktet oss inn på Siena.Turen gikk igjennom indre deler av Toscana. Vakkert og kupert!! På strekket til Siena var vi oppe i 500-600 meter 2 ganger.
Orbetello
165B.jpg (58866 byte) Etter en overnatting i Siena, dro vi videre mot Grosseto. Dagen startet med lyn og torden, men etter noen mil klarnet det opp igjen. Dagen etter dro vi i til Orbetello og videre til Sivitavecchia.
Cola?
175B.jpg (41078 byte) BT gjennomførte sin første sykkeltur sammen med oss i Italia. Han hang godt med på turen, takket være sin aerodynamiske kropp som er som laget for fart!!
Collusseum
187B.jpg (45002 byte) Etter å ha gjennomført nesten 100 mil på 10 dager var vi tilbake i Roma, og benyttet anledningen til å se litt av byen. Vi besøkte blant annet  Collusseum. Ellers ble det ikke mye tid til severdigheter. Så langt må jeg si at Grosseto, Orbetello, Firenze og Siena var de mest positive opplevelsene.
Hjemreise
216B.jpg (38478 byte) Fornøyde sykelister etter en flott tur. Vi skulle gjerne ha sett mer av indre deler av Toscana, men som vanlig rekker ikke alltid tiden til. Toscana kan absolutt anbefales på det sterkeste. Italia og italienere var en positiv bekjentskap. Trafikken var ikke noe problem. Italienere er vant med sykelister og tok hensyn. Mye positive tilrop og vinking var dagligdags. Italienerne vi snakket med var alle hjelpsomme og vennlige, men engelsk kunnskapene var heller dårlig. Et lite språkkurs og en Italiensk parlør hadde kommet godt med.