Kreta 2000
 
Crete-map1.jpg (82510 byte)
 
"Team Kreta"

Harald.jpg  

tomen.jpg Gøran.jpg

 


Okt/nov 2000 Kreta rundt
Olympic.jpg Vi reiste med BA's nattfly via London til Athen. Ankom kl 04:00 en halv time før rute!! så det var tre trøtte typer som syklet over til Olympic's terminal.. Ankom Kreta kl 07.30 gresk tid, og hadde dermed en full dag med sykling allerede fra dag en. 

Klart til avgang
Ankomst.jpg Etter å ha skiftet over til sykkelutstyr, var vi klar til første etappe: Iraklion - Ag. Nikolas. Sol og 23 grader er bra i slutten av oktober. Vi syklet gamleveien langs kysten, og ankom Hersonissos  etter ca 3 mil. Var første gang her i 1975, og da var det en koselig liten fiskelandsby. Har vært flere ganger på Kreta siden da, og sett "forfallet". Vi pleiede å bo på en trivelig camping; Caravan Camping. 2 km utenfor byen, og den er der fremdeles, men nå er byen bygd rundt den. Tommen pleide også å feriere her på 70-tallet, så vi hadde en kort stopp for å se på campingen. Den var stengt så vi fortsatte videre mot Stalis og Malia. 

På vei mot Ag. Nikolas
loster.jpg Stigningene begynte etter Malia. Vi ble praiet av en huseier på vei opp bakken som ønsket å leie oss rom. Det ble bare 6,5 mil første dagen, men det er for så vidt greit. Ag. Nikolas er en trivelig by, men for dem som er ute etter strender er ikke dette plassen. Vi syklet videre til Sitia neste dag, og videre over fjellene til sørkysten og en liten plass som heter Myrtos. Har tidligere vært i Myrtos, og viste hva som ventet oss av motbakker neste dag.

Opp, opp, opp
siesta.jpg Vi startet tidlig om morgenen, for vi hadde ca 12 mil foran oss, og vi var usikre på hvordan veistandarden var. Fra Myrtos til Amiras er det ca 17 km, og det er en sammenhengende motbakke. Vi strevde oss oppover, og så at timeplanen for dagens sykling umulig kunne holde. Så sent på året er det bekk mørkt kl 18:30. På bildet er vi opp på toppen (8-900 m over havet), og tar en vel fortjent pause. Vi fortsatte videre ned fjellett til Ano Vianos. Her fikk vi høre at vei standarden videre var elendig. Vi fortsatte med bange anelser, og når veien gikk over til grov grus så jeg for meg overnatting under et oliventre uten sovepose. Heldigvis var våre forespeilinger sterkt overdrevet. Etter ca ei mil kom vi inn på ny vei, og de fjellene vi hadde regnet med var ingenting sammen lignet med det vi allerede hadde vært igjennom. Vi tok av til venstre ved Martha og herfra var syklingen ren fornøyelse. Vi syklet 7-8 mil med ca 1% nedoverbakke (slik føltes det i all fall) og lett medvind. Det gikk i 30-35 km/t så timeplanen begynte å se bedre ut.

Kartlesing i Mirai
Kartlesing.jpg Vi hadde derimot ikke så mye tid til pauser, men hadde oss en i Mirai, og kunne egentlig ha stoppet her. Det virket som en trivelig plass. Men vi fortsatte til Ag Galini , og ankom 18:25. Ag Galini har sikkert vært en idyllisk plass noen år tilbake, men nå var den fullstendig turistinfisert. Vi var tidlig opp neste dag (kveldstrøtte typer), og syklet videre mot Plakias. Vi startet med 10 km oppover, mot en liten fjellandsby som heter Melambes.

Idi Oros
høyt oppe.jpg Vi hadde flott utsikt mot Idi Oros, Kretas høyeste fjell. (2456 m) Herfra flatet veien ut, og vi kom innpå hovedveien etter 8 km. Vi hadde stort sett lett sykling videre, og i Koxare syklet vi til venstre gjennom et heftig canyon 4-5 km før vi kom fram til Plakias.
Plakias
frokost i Plakias.jpg Som vanlig hadde vi flytt med å finne overnatting. Det er som regel ingen problemer å finne rom privat. I juli/aug må man muligens bruke litt mer tid. Selv om byen har begynt å bli noe turistinfisert, er den fremdeles verdt et besøk. Solnedgangene i Plakias må oppleves, og det fins en lang fin strand.
Mot toppen igjen
utsikt.jpg Dagen startet som vanlig med en lang motbakke. Vi valgt å ta den korteste veien på kartet. Problemet var at alle svinger ikke er merket av! Etter å ha syklet ca 8 km og steget opp ca 400 meter kunne vi fremdeles se ned på utgangspunktet. Vi hadde bare steget rett til værs!! 
Tommen mot nye høyder
ommen i motbakke.jpg ommen var kanskje ikke i sin livs form (skikkelig sylta), og ble nok hengende etter av og til. Fra Plakias til krysset ned til Chora Sfakion, var det mye opp og ned , men et flott landskap å sykle gjennom. 
Kretas billigste øl?
Billig øl.jpg Vi hadde en velfortjent pause opp i fjellandsbyen Ano Rodakion. Myrtos'en (gresk øl) kostet 350 Drakmer!! Til sammenligning kan en øl koste 8-900 på nordsiden av øyen. Væsketapet  i 23-25 grader og det kuperte terrenget, er formidabelt. Å sykle her på sommeren må være rene galskapen
På tur
Touring.jpg Vi hadde ei positiv innstilling hele veien. Det buttet kanskje litt i mot fra krysset til Chora Sfakion og opp på fjellet. 
"Bakkenes bakke"
Utsikt libiskehav.jpg Den motbakken tok muligens kaka. Vi døpte den til "bakkenes bakke". Det gikk oppover og oppover.... og oppover. Men landskapet var fantastisk. Vi syklet gjennom et pass med stupbratte fjellsider, villgeiter, og frodig vegetasjon. Dessuten fikk vi noen oppmuntrende heiarop fra passerende bilturister som hjalp godt på. På bildet er vi ca halvveis oppe og skuer ut over det Libyske hav.
Regulering av væskebalansen
lunch!.jpg På toppen fant vi tilfeldigvis en taverna (så ubeleilig!), og måtte ha oss en stopp. Vi syklet videre gjennom et relativt flat og frodig område. Ammundarion ligger nede i noe som kunne ligne på et vulkansk krater (Kreta er ikke vulkansk), omgitt av flotte fjell og med et frodig oppdyrket slettområde i bunnen. I lav kveldsol sitter dette inntrykket sterkt i minne. Vi måtte videre fordi det snart ble mørkt, og med noen heftige nedoverbakker omtrent helt til nordkysten (hastigheter opp i 75 km/t) nådde vi fram til Kalivai 18:30. Bra beregna!! Vi hadde mulighet til å sykle videre med lys, men hadde ikke spesielt lyst.
Kissamos
The Beach.jpg Vi fortsatte videre neste dag til Hania, Kalamaki, Ag Maria, Platanias og over til Kissamos. Etter å ha syklet litt rundt i byen, fant vi ut at dette ikke var noe for oss. (ukjent av hvilken grunn). Muligens fikk noen av oss "bad waves". Vi stoppet for å spise lunch/middag. Etter en lengre seanse med bestilling endte vi opp med pølser til alle. Jeg prøvde å bestille Moussaka, men fikk klar beskjed om at dette ikke var noen taverna for turister!? Vi bestemte oss vel der og da at vi skulle sykle tilbake til Kalamaki. Vi hadde fått nok av "Kiss my ass". (Helt sikkert uberettiget) Vi syklet de 3 milene tilbake til Kalamaki, hvor vi hadde to fine dager, men kveldsturer til Hania. Byen kan anbefales, til tross for at den er en stor by i kretisk sammenheng. Vi hadde ikke tid til å sykle over til sørsiden igjen, men vi hadde lyst til å se Paleochora før vi forlot Kreta. Så det ble taxi over fjellet, 2 timer hver vei for den nette sum av 17000 Drakmer (ca 400 kr), og det var inkludert en time venting. Taxi er absolutt et alternativ til buss i Hellas, hvis man er flere. Bussen ville ha kostet ca 10000 Drakmer.
Gyro Pita
Gyro Pita.jpg Vi fant oss en Gyro Pita restaurant i Hania  med trivelig betjening som vi besøkte hver gang vi var i byen. Her inntas siste måltidet, før turen gikk til Hania flyplass, og tilbake til Norge 4 nov. 
Info Olympic
Når man reiser med Olympic i Hellas, trenger ikke utreise og retur sted være det samme. Man kan velge fritt og billetten kan forandres helt til avreisedagen. Faktisk ganske greit, når man er på sykkelferie. Du skal heller ikke betale flyskatt, når transferen foretas innen for et døgn. Billetter kan bestilles vi Olympic's Stockholmskontor: tlf +468214343. Vår erfaring er at de er veldig serviceminded.