New Zealand 2007

Nordøya

Sørøya

 

northisland.jpg (223761 bytes)

southisland.jpg (212500 bytes)

IMG_1592.jpg (89474 bytes)
Etter 42 timer og 5 flybytter var vi fremme på New Zealand 3. november 2007. Døgnville og overtrøtte overnattet vi i Auckland. Neste dag dro vi videre med fly til Queenstown på sørøya. Turen tok 1,5 time.
IMG_1594.jpg (55305 bytes) Vi ankom Queenstown i et fantastisk vær. Landinga var spektakulær. Pga av de høye fjellene rundt byen, måtte flyet gå ned i en spiral for å komme i riktig høyde for landing.
Queenstown-Kingston 4.novemeber
DSCN1699.jpg (88635 bytes)

Etter en kort bunkring av mat og drikke i Queenstown satte vi kursen sørover. Vi var forberedt på at det ikke ville bli så høye dag temperaturer. Første dag klarte vi ikke mer enn 4,5 mil (startet å sykle kl 15:00), pga av sterk motvind og kraftig jetleg. Vi stoppet på en liten plass som heter Kingston.  Heldigvis var det en liten campingplass der, hvor vi fikk oss ei lita "luftig" hytte. På denne årstiden går nattetempen ofte  godt under null. Etter ei noe kjølig natt våknet vi til sol og 10 grader. Alt av varme sykkelklær måtte fram.

Queenstown-Kingston.jpg (196692 bytes)

DSCN1701.jpg (117127 bytes)
Kingston-Winton 5.novemeber
IMG_1602.jpg (84291 bytes) Det var ennå frost i fjellet, da vi startet på turen videre sørover.

Kingston-Winton.jpg (196832 bytes)

DSCN1713.jpg (57667 bytes) I horisonten kunne vi se at været kunne bli noe variabelt, og motvinden ble bare sterkere og sterkere. Det ble faktisk så kraftig at Gøran ble blåst over autovernet!!

IMG_1635.jpg (83530 bytes)

IMG_1609.jpg (28881 bytes) Naturopplevelsen tok også pusten fra oss. Landskapet er mye likt Norge, men vegetasjon, dyre og fugleliv er veldig  forskjelling.
IMG_1612.jpg (77604 bytes) Bortsett fra sauer da. Det er ca 40 millioner sauer på New Zealand, og i begynnelsen traff vi mer av dem, enn av folk. Etter 3 dager hadde Gøran kommet så lagt at han i fullt alvor spurte:
"Syns ikke du også at de e søte?........"
DSCN1720.jpg (45127 bytes) Planen var at vi skulle prøve å rekke fram til Invercargill, men pga av det sterke motvinden, hagel og underkjølt regn klarte vi ikke å komme lenger, enn til Winton. Da var batteriene tomme, og vi fant oss en PUB med accommodation. Her traff vi vår første Kiwi som prøvde å leve opp til "How to be a southern man" (se bilde). Han var lastebilsjåfør, og jeg undrer fremdeles på hvordan han kunne kjøre bil dagen der på. Kiwi engelsken er ikke enkel å forstå, før man blir vant til den, og x antall Jugg's (mugge med øl) innabords gjør ikke saken lettere. Han var i alle fall hyggelig og vi fikk med oss en del gode råd angående rutevalg for sykkelturen, og hvor vi ikke burde sykkel, pga av stor biltetthet og smale veier. Som nordmann og nordlending er vi jo vant med med slike forhold, men fulgte likevel rådene hans.
DSCN1719.jpg (16566 bytes)
DSCN1721.jpg (212212 bytes)
Winton-Waikawa 6.novemeber
IMG_1644.jpg (66182 bytes) Fra Winton syklet vi sørover til Invercargill. Invercargill er den sydligste byen på NZ, og var et av målene for turen. Hadde vi hatt bedre tid, hadde vi syklet ned til Bluff og tatt båten over til Stewart Island. Vi satte kursen sørøstover langs en mindre trafikkert vei som følger kysten. Nå hadde vi sterk medvind og syklingen gikk som en lek. Landskapet var mer kupert, enn vi hadde forventet. Målet for dagen var Waikawa, men skuffelse var merkbar da vi ankom, og fant at tettstedet var mer eller mindre fraflyttet. Det fantes ingen butikk, for ikke å snakke om PUB. Heldigvis fant vi en plass å overnatte. Det ville ha vært kald å overnatte i telt, med den nattetempen det er på denne årstiden.

Winton-Waikawa.jpg (196183 bytes)

IMG_1662.jpg (40177 bytes)
Waikawa-Balclutha 7.novemeber
IMG_1663.jpg (63495 bytes) Etter en noe spartansk kveld med lite mat, dro vi videre neste dag. Vi syklet igjennom et kupert område med subtropisk regnskog. Her fant vi også en kafé, og det ble en utvidet frokost, før vi fortsatte videre mot Balclutha. Her overnattet vi på Balclutha Camping.

Waikawa-Balclutha.jpg (153259 bytes)

Balclutha-Dunedin 8.novemeber
DSCN1768.jpg (77750 bytes) Dagen startet med passering av et relativt høyt fjell. Vi ble advart av lokalbefolkningen, men det bydde egentlig ikke på noe problem. Vi hadde også fremdeles god medvind. I Milburn bestemte vi oss for å ta av fra hovedveien og sykle ut til kysten igjen. 

Balclutha-Dunedin.jpg (138002 bytes)

IMG_1683.jpg (57598 bytes)
DSCN1772.jpg (81729 bytes) Det ble litt av en tur på grusvei over et fjell, men vel nede ved kysten igjen fikk vi asfalt igjen. Vi hadde en flott tur langs en idyllisk kyst med lite trafikk og fantastiske strender.
IMG_1687.jpg (69657 bytes) Drømme hytta?
DSCN1774.jpg (37646 bytes) God medvind!!
Dunedin-Oamaru 9.novemeber
DSCN1781.jpg (57707 bytes) Dunedin er en av de større byene på sørøya. Den ligger vakkert til ved kysten, omkranset av fjell. For å komme ut og inn av byen, må man av hovedveien. Vi måtte over et ca 400 meters fjell på veien ut av byen. Ved Evansdale kan man ta av fra hovedveien, og følge kysten igjen ca 2 mil. Resten av dagsetappen gikk igjennom en noe kupert landskap, med en flott innkjøring til Oamaru. Vi overnattet på Oamaru Camping
Oamaru er en fin liten by ,hvor mye av offentlige bygg og hoteller i sentrum er bygd i kalkstein. 
På vei til sentrum fikk vi haik med en eldre dame. Hun mente at vi måtte dra å se på de Blå Pingvinene. Sammen med en hell del andre turister satt vi på en tribune og så på pingvinene som kom opp etter solnedgang. Vi så i alt 140 stk. 
PUB turen ble noe forsinket, men var enige om at pingvinene hadde vært en fin opplevelse.

Dunedin-Oamaru.jpg (123762 bytes)

IMG_1698.jpg (60485 bytes)
DSCN1787.jpg (25102 bytes)
IMG_1699.jpg (52614 bytes)
Oamaru-Timaru 10.novemeber
DSCN1790.jpg (105477 bytes) Strekningen fra Oamaru til Timaru er relativt flatt, med kun et fjell å passere. På strekningen passerte vi midtpunktet mellom sørpolen og ekvator.

Oamaru-Timaru.jpg (146570 bytes)

IMG_1714.jpg (54194 bytes) Vi tok inn på en PUB med accommodation i Timaru. Kan ikke erindre at vi gjorde noe spesielt i denne byen, foruten å ta en tur på PUB'en i første etasje. 
Timaru-Methven 11.novemeber
DSCN1809.jpg (38965 bytes) Vi hadde tenkt å følge kysten til Christchurch, men ble anbefalt å ta en omvei inn i landet mot Methven. Kystveien skal i følge de innfødte være sterkt trafikkert og kun en transportetappe. Det var et godt råd, og vi hadde en flott tur opp til Methven gjennom fantastisk natur.

På ca 11,5 mil er den stigning på ca 500 meter opp til Methven. Vi merket egentlig ikke at det gikk oppover, bortsett fra noe redusert hastighet. Når vi nærmet oss destinasjonen kom vi nært opp mot en fjellkjede som Kiwiene kaller små fjellene!! Toppene ligger på ca 2000 meter. 

Timaru-Methven.jpg (181314 bytes)

DSCN1815.jpg (59489 bytes)
DSCN1821.jpg (44374 bytes)
Methven-Christchurch    12.novemeber
DSCN1822.jpg (76313 bytes) Etter en ny overnatting på PUB, satte vi kursen mot Christchurch. Vi fikk atter en dag med sykling igjennom fantastisk natur. Vi passerte gjennom en kløft med en elv som førte brevann. Fargekontrasten var utrolig. Buskene med de gule blomstene finnes over alt på NZ. Etter at vi hadde passert igjennom kløften, ble terrenget flatt med en slak helning nedover. Med god medvind holt vi høy gjennomsnittsfart ned mot Christchurch. Vi syklet ca 10 mil på 4 timer.
I  Christchurch besøkte vi døtrene til to kollegaer som studerer i byen. I min tid som student vurderte jeg England som mulig studieplass. Tidene forandrer seg!! Syns det er tøft av jentene å dra halve jorden rundt for å studere økonomi.

Fra Christchurch tok vi tog til Picton, og båt over til Wellington. Det gjorde vi for å få bedre tid på Nord øya. Vi hadde dessuten blitt advart mot dette strekke av lastebilsjåføren i Winton. Vi så stort sett hele veistrekningen fra toget, og  trafikk eller veibredde virket ikke spesielt avskrekkende. 

Methven-Christchurch.jpg (212973 bytes)

DSCN1823.jpg (84598 bytes)

Christchurch-Picton-Wellington (tog).jpg (175149 bytes)

DSCN1825.jpg (29354 bytes)
DSCN1831.jpg (66103 bytes)
Wellington-Foxton 14.novemeber
DSCN1851.jpg (80278 bytes) Vi ankom Wellington sendt på ettermiddagen, og tok inn på et stort  backpacker hotell i sentrum. Etter en runde i byen, ente vi opp på en pub med spørrekonkurranse! Vi klarte oss ganske bra på de internasjonale spørsmålene, men kom til kort på de lokale.

Wellington-Foxton.jpg (159316 bytes)

Methven-Napier---37.jpg (68371 bytes) Vi tok en tidlig frokost på hotellet, før vi startet på turen nordover. Tidlig på dagen var det storm medvind. Det kan faktisk bli for mye av det gode, for kastevindene kan være skumle. Ut av Wellington var det ganske kupert, men da vi kom ned til sørvest kysten flatet det ut. Vi hadde kraftig medvind og en del regn til ut på ettermiddagen.
Methven-Napier---39.jpg (83319 bytes) På de siste milene inn mot Foxton kom solen frem igjen. Skiltingen langs veiene på New Zealand er bra. Det er tydelig at de har mye problem med bilister som kjører for fort og / eller beruset.
Foxton-Taihape 15.novemeber
DSCN1856.jpg (70573 bytes) Vi ankom Foxton ut på ettermiddagen. På andre forsøket fant vi en plass å overnatte. Vi gikk som vanlig inn på en PUB å hørte om rom. Klientellet anmodet oss om å ta med oss syklene inn i lokalet. Tydeligvis har de en del problemer med tyveri. Vi ble i alle fall ikke forstjålet noe på turen. 

Foxton-Taihape.jpg (193618 bytes)

Methven-Napier---43.jpg (47596 bytes) Foxton er en liten plass, men hovedgata i byen var imponerende brei!
Methven-Napier---49.jpg (61124 bytes) Egentlig hadde vi tenkt å sykle til Taupo, men vi hadde tidligere på dagen blitt anbefalt å dra over til østkysten, i stedet for å dra turistruten rett opp mot Auckland. Fra Taihape går det en vei over til Napier. Vi bestemte oss for å overnatte i Taihape, og ta turen over fjellet til Napier neste dag.
Taihape-Napier 16.novemeber
Methven-Napier---62.1.jpg (120515 bytes) Turen over til Napier er på vel 16 mil, og går over fjell. Høyeste punkt på veien er ca 1000 meter. Vi startet derfor tidlig for å ha en sjanse til å rekke frem. Gear systemet på min sykkel hadde vært feiljustert hele turen, men i motbakkene holdt det på havarere fullstendig. Vi vurderte å snu, men valgte likevel å fortsette. Vi syklet oppover ca 12 km, og på ca 400 meter flatet det ut for en stund. 
Vi hadde en stopp for å ta dette bildet. Legg merke til navnet på veien. 
Mens vi sto der, stoppen en dame. Hun kunne fortelle at hun skulle til Napier rundt kl 17:00 så hvis vi da var lei av å sykle, kunne vi få sitte på. Gøran syns det var en glimrende ide, men jeg var ikke helt overbevist om at hun ville komme. Derfor mente jeg at vi måtte holde tempoet opp for rekke frem før det ble mørkt.
Hun kom aldri....

Taihape-Napier.jpg (150830 bytes)

DSCN1882.1.jpg (67049 bytes) Etter den slake nedoverbakken, begynt det å stige igjen. Det gikk oppover og oppover, og naturen i dette området er som hentet ut av "Lord of the Rings". På rundt 1000 meter ble det grusvei, og etter vei anvisningen skulle det vare i ca 3 mil. Det føltes mye lenger.
Methven-Napier---64.jpg (57830 bytes) Vi kjørte ned av fjellet på grusveier, og det var en utfordring å holde seg på hjulene, med de tynne dekkene vi hadde. Vel nede på ca 200 meter trodde vi at vi var ferdig med fjellet. DSCN1885.1.jpg (46672 bytes)
DSCN1883.jpg (67122 bytes) Men det var vi ikke. På nytt steg det opp til 700 meter, og så bar det ned på andre siden, for på nytt å stige opp til ca 500 meter to ganger til. Pga av 20% oppoverbakker ble det til at vi gikk en del.
Methven-Napier---69.jpg (63728 bytes) Tiltross for kraftanstrengelsen var naturopplevelsen helt utrolig. Det var nesten ikke trafikk, før vi begynte å nærme oss Napier.

På slutten av dagen kom det kraftig regn, og temperaturen gikk betydelig ned. Vi måtte korte ned pausene, for ikke å bli for kalde. Pga alt regnet, mistet jeg bremse effekten i en bratt nedoverbakke. Bare flaks gjorde at jeg ikke havnet i fjellveggen, eller ut over autovernet. Det var mildt sagt langt ned.
Da vi endelig kom ned til sivilisasjonen igjen, var  klokken rundt 19:00. Vi hadde håpet at det skulle være noen overnattingsmuligheter, men det var det ikke. Vi måtte sykle over 4 mil inn til Napier, før vi fant en plass. De siste 2 milen måtte vi sykle med lys, og blodsukkeret var begynt å nærme seg null, Humøret var ikke akkurat på topp. Vi var også bekymret for at vi ikke skulle rekke PUB'en!

Gøran i ull stillongs!!

DSCN1884.jpg (58847 bytes)
DSCN1890.jpg (74069 bytes)
Napier-Wairoa 18.november
Methven-Napier---75.jpg (86219 bytes) Vi fant en irsk PUB på hotellet og den var åpen til kl 03:00! Etter den strabasiøse turen dagen før, bestemte vi oss for å ta en hviledag i Napier. Jeg hadde behov for service på sykkelen  min, og vi fant en sykkel reparatør rett oppe i gaten som fikset gear systemet på en utmerket måte.

Napier-Wairoa.jpg (137553 bytes)

Napier-Gilborn---08.jpg (76882 bytes) Napier ble utslettet av et kraftig jordskjev 3. fenbruar 1931.  (7.8 på Richter Scale). 157 av 16025 innbyggere omkom. Byen er bygd opp i Art Deco still. 
Napier-Gilborn---19.jpg (71800 bytes) Vi bodde på et hotell som heter Masonic helt nede ved stranden. Hotellet er bygd i Art Deco still. Her sitter vi utenfor rommet på hotellet. 

Byen var veldig tiltalende, og skulle jeg ha bodd på New Zealand, hadde Napier kommet høyt opp på ønskelisten. Da har jeg ikke vurdert faren for nye jordskjelv.

DSCN1902.jpg (67117 bytes)
Napier-Gilborn---32.jpg (65730 bytes) Etter en hviledag dro vi videre mot Wairoa. De første 2 milene ut av Napier var lett sykling delvis på sykkelsti. Sykkelstien går helt nede langs stranden. Deretter gikk det oppover. Vi passerte gjennom en trang kløft og  terrenget var stort sett kupert hele veien til Wairoa.
Wairoa-Gisborne 19.novemeber
Napier-Gilborn---55.jpg (117161 bytes) I Wairoa tok vi inn på en PUB!? Etter en rask dusj, gikk vi ned for å ta en øl. Vi møtte en låst dør, men den ble åpnet av eieren som slapp oss inn. Hun advarte mot "a noisy bunch", og det kan vi for så vidt være enig i, men  de var en trivelig gjeng om noe overdosert. Vi ble med på en pool turnering som gikk i våres favør. Det ble ikke lagt inn noe handicap for promille.
Her står vi utenfor puben før avreise.

Wairoa-Gisborne.jpg (124522 bytes)

Napier-Gilborn---65.jpg (59747 bytes) Dagen startet med 3 mil relativt flatt. Fra Nuhaka gikk det oppover igjen. Været hadde også blitt mer sommerlig og vi hadde 20-25 garder den siste delen av turen.
Napier-Gilborn---66.jpg (93814 bytes) Vi traff denne australske jenta som var på vei til Queenstown. Hun spurte hvordan veien var videre. Dårlige nyheter: 5 mil oppover!! Hun hadde med telt så det ordnet seg sikkert.
DSCN1927.jpg (35861 bytes) Vi ankom Gisborne relativt tidlig, og fant oss et kinesisk hotell. Pga at det var mandag tok vi en spasertur rundt om i byen. Mandag er en dårlig kveld å gå på PUB. Det var nesten ikke folk ute så det ble en tidlig kveld.
DSCN1929.jpg (46315 bytes) Gisborne er en vakker by som absolutt er verd et besøk.
Gisborne-Opotiki 20.novemeber
DSCN1946.jpg (35795 bytes) Vi startet tidlig fra Gisborne pga at vi skulle sykle 15 mil over et fjell. Første mål for turen var Matawai, der vi hadde blitt fortalt at det skulle finnes en sau med to hoder (utstoppet). Puben var nedlagt så det ble ikke noe utstoppet sau, men vi traff denne bygde originalen som leste egne rim til oss.
Etter mye stigning fikk vi 5 mil nedkjøring gjennom en kløft mot Optiki.

Gisborne-Opotiki.jpg (148699 bytes)

Glisborn-Auckland---17.jpg (91665 bytes)
Opotiki-Te Puke 21.novemeber
Glisborn-Auckland---21.jpg (70689 bytes) Vi overnattet på hotell (med bar) i Opotiki. Prisene på NZ er til å leve med!! Vi betalte fra 25 til 110 NZdollar for et dobbelt rom (ca 100 til 450kr). 


Slike skilt finnes ikke i Norge. Billisten tok også hensyn til oss, og vi hadde ingen ubehagelige opplevelser.

 

Opotiki-Te Puke.jpg (137905 bytes)

Glisborn-Auckland---29.jpg (70899 bytes)
Te Puke Overnatting.jpg (84740 bytes) Te Puke gjorde tydeligvis ikke all verdens inntrykk, for jeg kan ikke finne noen bilder der fra...

Men i 2011 er det tydeligvis ikke noe problem. Jeg husket at vi bodde i et gult motell på ve. siden av gaten i sentrum av Te Puke. Ved hjelp av Google Maps, søkte jeg opp byen og tok meg en "spasertur" i området jeg trodde det lå. Kjente meg igjen og fant det etter kort tids letting. Egentlig ganske fasinerende for en gammel mann....

Te Puke Overnatting3.jpg (270924 bytes)

Te Puke Overnatting2.jpg (93178 bytes)
Te Puke-Waihi 22.novemeber
DSCN1967.jpg (27677 bytes) Waihi var derimot en mer spesiell plass. Byen har tidligere vært en gullgruve by.

Te Puke-Waihi.jpg (153251 bytes)

Glisborn-Auckland---43.jpg (63699 bytes) Klar for siste strekk inn mot Auckalnd.
Waihi-Auckland 23.novemeber
Glisborn-Auckland---46.jpg (60638 bytes) Fra Waihi går det en kløft til Paeroa. Den var ekstremt trang, og tungtrafikken kom vel nært innpå. Vi sto han av, og kom velberget igjennom. Vi kjørte stort sett på direkten inn til Kiwi Hotel ved Auckland flyplass. Rett før vi kom til hotellet, hadde jeg nærkontakt med en "PITBULL". Den var bare plutselig ved siden av meg, uten en lyd. Jeg fikk gåsehud, men klarte å tenke så pass klart, at jeg dro meg lengre inn i trafikken, og unngikk dermed beistet som ikke turte å komme ut imellom bilene. Feige jævel....

Waihi-Auckland.jpg (209066 bytes)

Drømmen om å sykle New Zealand hadde jeg hatt i ca 7 år. Landet hadde tiltrukket meg pga fantastisk natur, og den fjerne beliggenheten. Forventningene ble innfridd!!! 

Når du har sett New Zealand, virker alle andre land som de  er i sort/hvit.

Jeg skal tilbake. Vi har ikke syklet vest kysten av sørøya, og heller ikke sett Taupo, Rotorua, eller området nord for Auckland.

 
Distanse på 18 dager sykling 204 mil
Vei standard Bra, men mye oljegrus sliter på dekkene og kroppen
Befolkning Særdeles imøtekommende
Øl Veldig bra
Mat ?? (Engelsk) Vi spiste for det meste asiatisk