Skottland 1991

scotland_map.jpg (84870 bytes)

1991 - Første gang
bergen.jpg I juni dro vi fra Narvik til Bergen med fly. Fra Bergen dro vi videre med Smyril Line til Shetland, hvor vi overnattet til neste dag.

Fransk visitt på Shetland
Shetland.jpg (142246 bytes) Vi fikk litt tid til å se oss om i Lerwick og en kort tur opp i åsene utenfor byen, før vi fortsatte videre til Orkenøyene med båt.  Båtturen tok ca 8 timer.

Grønne Orkenøyene
orkney.jpg Vi ankom Stromness sent på ettermiddagen, og syklet ca 2 mil til Kirkwall, hvor vi overnattet til neste dag. Orknøyene var utrolig grønne med klipper og mye interessant å se, og vi skulle gjerne ha brukt mer tid på øya. Men vi måtte videre, og turen gikk ned til sørspissen, hvor det går ferge (tar ikke biler) til John a'Groats (nordspissen av Skottland). Vi hadde en fantastisk sykling ned mot Wick. Ekstrem medvind gjorde at vi holdt en fart på bortimot 45-50 km i timen! Vi møtte noen på vei nordover på sykkel, og de hadde vår medlidenhet. Fra Wick til Iverness tok vi tog, og fortsatte videre samme dag ned langs Loch Ness, inntil vi ikke klarte mer. 110 km på andre dagen var i all fall nok får oss. Vi slo opp teltet ved innsjøen, og overnattet til neste dag. Vi startet tidlig neste dag på turen ned til Spean Bridge for å ta toget til Glasgow.

Konduktøren
Spean Brigde.jpg Vi var nemlig invitert i bryllup i Ayr sørvest for Glasgow, og måtte derfor ta tog for å rekke det på fredag. På bildet ser vi glad og fornøyd ut, lykkelig uvitende om at vi kommer til å bli nektet adgang på toget som skal føre oss til bryllupet. En gestapist av en konduktør nektet oss adgang, og han var helt urokkelig. He had the power in his hands!!
Så vi måtte bare resignere. Vi dro derfor ned til Fort Williams, og hadde oss et godt bad med sauna (i England/Skottland dusjer de med badebuksa på!!). Vi kom oss videre til Glasgow senere på kvelden, men mistet hele bryllupet. I stede måtte vi overnatte i en hage , fordi  sykkelkjeda min røk ca kl 00:00 AM.

Svensken som ville bli norsk
Coldingham.jpg Etter å ha besøkt gode venner i Ayr, dro vi videre til Edinburgh. Det er en by som kan anbefales på det varmeste, både når det gjelder uteliv og arkitektur. Etter to dagers opphold dro vi videre ned langs østkysten mot Coldingham. Hvis man holder seg borte fra hovedveiene kan man ha en særdeles fin sykling ned langs kysten. Vi overnattet i Coldingham, fordi Gøran hadde vært der for 9 år siden på bryllupsreise, og mente at plassen var bra. Det var den også, og jeg syns det er ganske utrolig at man blir gjenkjent på den lokale puben etter 9 år. Det ble i all fall han, men det sier vel mer om typen. Dessuten fant han ut at nok var nok. Fra nå av skulle ha si at han var norsk, og ikke svensk, fordi det tydeligvis hadde bedre effekt på skottene. Det var omtrent 6 personer i Puben inkludert Kapteinen og "gamlemor" som også sto der for 9 år siden. Gøran gikk for å kjøpe neste runde som for øvrig var 2 stk Highland Park Whisky fra Orknøyene. Gøran ble stående i baren en stund å diskutere med en person, og de kom etter hvert inn på hvor Gøran kom fra. Joda, han var norsk, kom det stolt fra svensken. "Men det gjør jeg også", sa den andre personen, og Gøran var dermed tvunget over til morsmålet. "Men du er jo fan ikke norsk, du er jo svensk!!" uttalte mannspersonen. Pinlig for svensken??
Vi traff igjen "den halvnorske skotten" litt senere på kvelden, og han ble ikke båret ut av puben, han ble båret inn! Stusset litt på hvorfor han var så gul inne på hviten!! Så Gøran roet seg med at han sannsynligvis ikke husket noe av episoden.

Newcastle Brown
NB.jpg Vi hadde en særdeles fin tur gjennom Skottland, bra vær, vennlige skotter og godt øl. Vi avsluttet syklingen i Newcastle, med et besøk på en pub med ute fasiliteter. Her kom vi for første gang i kontakt med ølet Newcastle Brown, og det smakte fortreffelig ute i solvarme omgivelser. Vi avsluttet sykkelturen med med Color Line til Bergen.