USA 2003

California.jpg (113978 byte)
California  21.03- 31.03.2003
 Dag 1
I.jpg (443282 byte) Helt fra Seattle til Mexico går det en sykkelrute kalt Pacific Coast Bike Route. Vi hadde bare 11 dager med reisa, og valgte å sykle fra San Francisco mot Los Angeles. Døgnforskjellen mellom Norge og California er 9 timer så vi utviklet et ekstremt A-menneske syndrom. Første morgenen i San Francisco var vi opp kl 05:30, og startet syklingen mot Santa Cruz kl 07:00 om morgenen. Vi hadde litt tåke om morgenen, men resten av dagen og turen var været upåklagelig. Sol og 23 til 27 grader! California har mye tåke på sommeren, mens våren stort sett har meget bra vær.
Dag 2
X.jpg (53490 byte) Etter at vi hadde overnattet i Santa Cruz dro videre til Monterey. Byen skal har et helt fantastisk akvarium som vi dessverre ikke fikk tid å besøke. Begge byene er absolutt hvert et besøk.
Dag 3
P.jpg (37852 byte) På vei sørover fra Monterey passerte vi Djevel sklia. Et spesielt ras farlig område på Heigway 1.

Vi fulgte Haigway 1 hele veien fra San Francisco til Santa Barbara. Veien egner seg godt for sykling og er en del av Pacific Coast Bike Route. Man kan stort sett holde seg på vei eller flotte sykkelstier, men av og til må man av, når man nærmer seg større byer. Det samme gjelder når man skal ut av disse byene. Her viste GPS seg å være til stor hjelp.
Fra Monterey og sørover til San Luis Obispo er stort sett villmark, og vi syklet over 16 mil før vi fant en plass å overnatte. Vi hadde ikke med telt på turen så vi var avhengig av hotell eller motell.

Landskapet er utrolig vakkert med et yrende dyreliv. Enkelte områder er noe kupert, men vi var ikke høyre opp en ca 500 meter på hele turen.

G.jpg (65336 byte)
F.jpg (42313 byte)
W.jpg (58088 byte)
ff.jpg (29971 byte) Badestrendene er upåklagelig, men tempen i vannet er ikke spesielt høy til tross for det varme klimaet.
Dag 4
U.jpg (49375 byte) Gøran tanker for neste strekk mot San Luis Obispo. Målet for dagen var Guadalupe, men ved ankomst bestemt vi oss raskt for å forsette til Santa Maria. Guadalupe var the end of the world, og jeg må innrømme at vi følte oss litt utrygg. Vi kom til Guadalupe rett for solnegang, men de tre milene inn til Santa Maria gikk unna på under en time.
Dag 5
T.jpg (77083 byte) California produserer mye god vin, og vi valgte å sykle igjennom en vindal sør for Santa Maria.
C.jpg (64679 byte) Området hadde lite trafikk.
Svett
cc.jpg (44584 byte) Gøran etter noen heftige motbakker på slutten av vindalen.
Solvang
B.jpg (67211 byte) Vi dro innom Solvang. Byen er bygd opp av danske innvandrere og bar sterkt preg av det!!
A.jpg (72994 byte) Da vi nærmet oss Santa Barbara, hadde vi et uhell.
 I 50 km i timen i nedoverbakke traff jeg et vinkeljern som lå i veibanen med begge hjulene. Begge felger, dekk og slanger ble ødelagt, men jeg klarte heldigvis å holde meg på hjulene til jeg fikk stoppet.  Pga av dekkskadene punkterte jeg i alt 7 ganger før jeg rakk fram til Santa Barbara. Vi hadde ikke med reservedekk!! På bildet legger jeg om for 7. gang og humøret var ikke helt på topp.

Vi mistet en tur ut på byen i Santa Barbara.

Dag 6

Q.jpg (63873 byte)

På stranda i Santa Barbara
Vi kom ikke lengre, men vi hadde tross alt syklet 65 mil på 5 dager.
Santa Barbara Railwaystation

O.jpg (45426 byte)

Vi tok toget tilbake til San Francisco for å få et par dager i i byen.
San Francisco

M.jpg (54308 byte)

utroli San Francisco var en utrolig flott by, og her skulle man hatt minimum 14 dager.

L.jpg (68560 byte)

Vi tok Cabelcar over til Fishermans Warft

N.jpg (46326 byte)

Gøran på utsiden av en Cablecar. Vi syklet også rundt i hele San Francisco.
Golden Gate
ee.jpg (37047 byte) Et av målene med turen var at vi skulle sykle over Golden Gate

R.jpg (50447 byte)

...... og det målet ble nådd.
California var en positiv opplevelse. Selv om vi dro til USA samme dagen som Irak krigen startet, hadde vi ingen problemer. Folk var vennlige og hjelpsom, og den mannlige befolkningen i  San Francisco i særklasse!!

På grunn av tidsforskjellene ble det tidlige morgener og ikke fullt så sene kvelder. Vi klarte ikke å stille oss helt om, men for syklingen sin del var ikke det noe problem.